دیجیتال مارکتینگ چیست و چه شاخه‌هایی دارد؟

نوشته شده توسط مسئول it | دسته‌بندی نشده | شنبه 18 جولای 2020 9:00 ق.ظ

دیجیتال مارکتینگ یکی از مباحث داغ این روزهای ایران است. اگر می‌خواهید در این حوزه متخصص شوید و یا قصد دارین کسب و کار سنتی خود را به یک کسب و کار آنلاین تغییر دهید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد، چون می‌خواهیم مفهوم و شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل بررسی کنیم. در ادامه با ما باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

از بین صدها تعریف متفاوت برای دیجیتال مارکتین، ما سعی می‌کنیم خلاصه‌ترین و بهترین تعریف را برای شما بیان کنیم تا در ذهن شما ماندگارتر شود. به طور خلاصه به انجام فرآیند بازاریابی و فروش با کمک گرفتن از ابزارهای دیجیتال دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی می‌گویم. همچنین بهتر است بدانید هدف از دیجیتال مارکتینگ و یادگیری شاخه‌های آن به طور کلی افزایش فروش است.

در دنیایی زندگی می‌کنیم که اینترنت یکی از مهم‌ترین نیازهای همه‌ی مردم است و حتی گاها خریدهای روزمره از طریق اینترنت انجام می‌شود (در آینده قطعا این اتفاق خواهد افتاد). میانگین حضور افراد در اینترنت هم به طور چشمگیری افزایش یافته است، پس میتوان به این نتیجه رسید که با بازار بزرگ و تعداد زیادی کاربر مواجه هستیم و میتوانیم در کسری از ثانیه، محصول و یا خدمات خودمان را به هزاران نفر معرفی کرده و به فروش برسانیم.

دیجیتال مارکتینگ

 

 سئو و افزایش ورودی از طریق موتورهای جستجو

سئو مخفف search engine optimization و به معنای بهینه‌ سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است (البته در سالهای اخیر مفهوم آن به بهینه‌ سازی تجربه جستجو یا search experience optimization تغییر کرده است). از بین ده‌ها و صدها سایتی که بعد از سرچ کردن یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص در نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند. اما کدام سایت جایگاه بهتری کسب می‌کند؟ سایتی که سئوی بهتری داشته باشد در لینک اول صفحه‌ی اول نشان داده می‌شود.

 تبلیغات آنلاین در بسترهای مختلف

یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ تبلیغات است که خود، بخش‌های مختلفی از جمله تبلیغ‌های بنری، تبلیغات همسان، html،  تبلیغات در گوگل و… دارد.

قابلیت اندازه‌گیری، یکی از مهم‌ترین مزایای کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار سنتی است. در تبلیغات اینترنتی شما می‌توانید تمام هزینه‌ی پرداختی خود بابت تبلیغات (حتی هزار تومان!) را مدیریت کنید و اگر آن تبلیغات برای شما سودمند بود به آن ادامه داده و اگر از آن تبلیغ بازدهی کافی نداشتید در همان لحظه آن را قطع کنید.

 انداره گیری داده و بهینه ‌سازی نرخ‌ها

از مهم‌ترین وظایف یک دیجیتال مارکتر، تحلیل داده‌های بدست آمده از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ است. خوشبختانه ابزار‌های خوب و پیشرفته‌ای در این زمینه برای دیجیتال مارکترها وجود دارد که از معروف‌ترین آنان می‌شود به گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول اشاره کرد.

شما با این ابزارها می‌توانید به دقیق‌ترین حالت ممکن همه چیز را زیر نظر بگیرید. مدت زمان ماندن کاربر در صفحات مختلف سایت، صفحاتی که کاربران بیشتر به آن‌ها سر می‌زنند، جنسیت و سن کاربران، موقعیت جغرافیایی و … از جمله اطلاعات شگفت‌انگیزی هستند که می‌توانید با تحلیل آمار ابزارها بدست آورید.

 طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس

اغلب کسب کارهای اینترنتی یک سایت برای خودشان دارند. وب‌سایت برای کسب وکار حکم یک سند قابل اعتماد را دارد، یعنی میتوان گفت کسب و کارهای آنلاینی که پایه‌شان بر اساس چیزی غیر از وب‌سایت باشد (مانند شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا…) باید حواسشان را جمع کنند، چرا که شبکه‌های اجتماعی اولا راحت‌تر از مد و علاقه مردم میافتند و دوم احتمال فیلتر شدن آنان زیاد است.

طراحی سایت دیگر به آن سختی‌ها که فکر می‌کنید نیست، چرا که با روی کار آمدن سیستم مدیریت محتوا وردپرس می‌توانید به راحتی و با هزینه‌ای بسیار کم صاحب یک وب‌سایت شوید.

فروشگاه اینترنتی

 ایمیل مارکتینگ و فرستادن ایمیل‌های هوشمند

شاید به ایمیل مارکتینگ به اندازه‌ی دیگر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ اهمیت داده نشود، اما برخلاف این که به آن اهمیت زیادی داده نمی‌شود می‌تواند یکی از قدرتمندترین ابزارها برای فروش محصولات باشد. هنوز هم بازاریابی ایمیلی یکی از قابل توجیه‌ترین نوع تبلیغات است و مهم‌ترین مزیت آن هزینه کم و نرخ تبدیل بالای آن است.

 بازاریابی محتوا، آهن‌ ربای جذب کاربر

بر خلاف اسمش اصلا جدید و مخصوص دهه‌های اخیر نیست، سال‌هاست که حتی بسیاری از کسب و کارهای سنتی بی آن که بدانند در حال انجام دادن بازایابی محتوا هستند. هرچند اتفاق نظری در تعریف بازاریابی محتوا نیست، اما به طور خلاصه می‌توان گفت بازاریابی محتوا یعنی ارائه محتواهای جذاب به مخاطب برای جذب آن‌ها. برای مثال با تولید محتوا برای اینستاگرام می‌توانید به راحتی فالوئرهای زیادی جمع کنید. مثلا اگر فروش کفش چرمی دارید، می‌توانید نکاتی راجع به خرید یا نگهداری این کفش‌ها را بیان کرده با ارائه‌ی مطالب جذاب به آن‌ها، اعتماد مخاطب را جلب کرده و او را تشویق به خرید محصولات خود بکنید.

 سوشال مارکتینگ و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

به طور متوسط هر انسان در ۱۶ ساعتی که بیدار است ۱۵۰ بار تلفن خود را چک میکند! یعنی تقریبا هر ۶ دقیقه یک بار! و در جهان نزدیک به ۳ میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند! فکر می‌کنم که اهمیت این بخش را با توجه به همین آمارها فهمیده باشید و دیگر نیازی به توضیح ما نیست.

البته این را هم نباید فراموش کنیم که منظورمان از شبکه اجتماعی فقط اینستاگرام نیست. بسیاری از کسب و کارهای موفق، فقط برپایه لینکدین هستند، بسیاری بر پایه فیس بوک و یا حتی یوتیوب. فقط کافی است بدانیم مخاطب هدف ما در چه شبکه‌های اجتماعی فعال است و آن چیزی را که نیاز دارد برایش فراهم کنیم.

 موبایل مارکتینگ

این مورد را با سوشال مارکتینگ اشتباه نگیرید، موبایل مارکتینگ یعنی انجام دادن اقدامات بازاریابی بر بستر موبایل و ربطی به ایسنتاگرام و یا… ندارد. از شاخه‌های  موبایل مارکتینگ می‌شود به بازاریابی پیامکی (sms marketing)، (بهینه‌ سازی اپلیکیشن در اپ استورها)ASO، بازاریابی از طریغ اپلیکیشن‌های موبایلی، push notification ها و… اشاره کرد.

یادگیری دیجیتال مارکتینگ

از چه طریقی می‌توانم دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرم؟

یادگیری دیجیتال مارکتینگ در مرحله اول نیاز به علاقه دارد، اگر حاضرید سختی‌های راه را به جان بخرید و همیشه خود را وقف یادگیری کنید پس بار سفر ببندید.

بهترین پیشنهاد برای کسانی که می‌خواهند دیجیتال مارکتینگ را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند و در آن حرفه‌ای شوند این است که ابتدا تمام سرفصل‌ها و زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید. در مرحله بعد که دید بازتری نسبت شاخه‌های آن پیدا کردید، با توجه به علاقه و استعداد خود، یک حوزه را به طور تخصصی ادامه دهید و در آن بهترین شوید. (به این روش یادگیری، مدل t میگویند).

شرکت در دوره‌های دیجیتال مارکتنیگ هم می‌تواند برای شروع فعالیت در این حوزه گزینه‌ی بسیار خوبی باشد، به شرط آنکه یک دوره‌ی عملی و کاربردی انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به دوره بازاریابی دیجیتال آغازینو  بزنید تا تمام سرفصل‌های این حوزه را تحت نظر اساتیدی با تجربه که خود صاحبان کسب و کارهای بزرگ هستند یاد بگیرید.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]


0 نظر »

No comments yet.

RSS برای نظرات بازتاب کنید

نظر بدهید