معرفی، تاریخچه، و نقشه محله ونک و ده ونک تهران (شرق تهران – منطقه 3)

نوشته شده توسط مسئول it | تهران,دانستنی ها | دوشنبه 16 جولای 2018 5:15 ب.ظ

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی محله ونک تهران و تاریخچه ونک تهران به صورت کوتاه اشاره کنیم. در شرق تهران و از جمله محله های منطقه ۳ شهرداری تهران، می توان به نام ونک اشاره کرد که در ادامه اطلاعات دقیق تری در این خصوص تقدیم تان خواهیم کرد.

جغرافیای ونک در تهران

ونک نام یکی از محله های تهران است که در شمال غربی تهران قرار دارد و جزء محله های منطقه ۳ تهران محسوب میشه ونک محله ای مدرن است که ساختمان های بلند و برج های تجاری و مراکز خرید گوناگون دارد که در اطراف میدان ونک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین میادین تهران یعنی خیابان ولیعصر قرار دارد.

در حال حاضر آنچه به عنوان محله ونک از تهران محسوب میشود در کنار یکی از روستاهای قدیمی تهران که ده ونک نام داشته قرار دارد در زمان سلسله قاجاریه در محله های اطراف آن و باغ های درخت های توت در حوالی آن از جمله املاک خانواده میرزا حسن خان مستوفی الممالک به حساب می‌آمد. مرکز خدمات اتومبیل حرفه ای و تعمیرات خودرو پونک غرب تهران، منطقه

آرامگاه میرزا حسن خان مستوفی الممالک هم اکنون در مجموعه معروفی به نام باغ مستوفی در ده ونک واقع شده است از نظر لغوی نامه و نقل از دو حرف واو و نون تشکیل شده است که به ترتیب به معنی درخت و علامت کوچکی یا همان کاف در انتهای آن تشکیل شده است و معنای ونک درخت کوچک می باشد.

ونک در طول تاریخ

ده ونک از جمله آبادی های سرزمین ری باستان محسوب می‌شود و در طول سالیان به مناسبت های گوناگون از آن در منابع مختلف تاریخی نام برده شده است. در زمان حکومت ناصرالدین شاه از جمله آبادی‌های خالصه بود و میرزا یوسف مستوفی الممالک آن را از شاه خریداری کرد و با ایجاد چند قنات تلاش زیادی برای آبادانی آنجا کرد.

ونک از صدها سال پیش تا حدود ۳۰ ۴۰ سال گذشته دو قسمت داشته است قسمتی از آن و نه که ارامنه محسوب می شده است که بخش شرقی و نمک یا همان و نمک کنونی بوده است و قلعه ارامنه در مرکز آن واقع شده بوده که اطراف آن امور کشاورزی و باغداری رواج داشته است هنوز هم قلعه ارامنه و قبرستان ارمنیان در همین قسمت وجود دارد گورستان قدیمی ارمنیان هم اکنون به باشگاه آرارات متصل شده و به بخش جنوبی آن وصل است.

بخش دیگر ونک مستوفی نام داشت که بخش غربی ونک یا همان محله ده ونک در حال حاضر می باشد و از آن به مقداری اراضی کشاورزی و باغ های مختلف به جا مانده است قبر مستوفی الممالک نیز در ونک می باشد.

چهار سوی محله ونک

در محله ونک، از شمال می‌توان به بزرگراه نیایش رسید از ضلع غربی ونک به بزرگراه کردستان می‌توان رسید و محله ده ونک و آرارات. همچنین ضلع جنوبی ونک به بزرگراه همت و محله یوسف آباد محدود می‌شود و در قسمت شرق ونک نیز خیابان نلسون ماندلا یا همان خیابان جردن یا همان خیابان آفریقا واقع شده است و در همین بخش چهار راه جهان کودک نیز وجود دارد.

ده ونک از جمله محله هایی به حساب می‌آید که همچنان و بعد از گذشت سالها بافت قدیمی خود را حفظ کرده است به شکلی که تمام خانه ها در آن ویلایی می باشد در حال حاضر مرقد امامزاده قاضی صابر از نوادگان امام سجاد و قبرستانی با قدمتی چند صد سال در این بخش قرار دارد.

نقشه محدوده ونک تهران معرفی، تاریخچه، و نقشه محله ونک و ده ونک تهران (شرق تهران - منطقه )

در گذشته، ونک درختان توت و درختان گردوی بسیار زیادی داشت و همچنین درختهای زالزالک در آن به وفور یافت می شد که با گذشت زمان و بعد از طی سالهای مختلف بخش زیادی از این درختان و باغها نابود شده است. در ده ونک در گذشته تعداد زیادی قنات وجود داشت که در دهه هفتاد هجری شمسی به خاطر آنکه برای خانه ها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد و همچنین به خاطر ساخت شبکه فاضلاب از بین رفتند یا بسته شدند.

میتوان از بخش‌های معروف و با قدمت در ده ونک به بازارچه گل چمن کوچه امامزاده زیر باغ نو باغ ویلا کوچه مسجد جامع میدون و سرپل اشاره کرد.

خدمات فنی در ونک: برای جستجوی گزینه های مناسب جهت انجام خدمات فنی مورد نیازتان، می توانید از سایت فنی کارا کمک بگیرید. بعنوان مثال:

خدمات فنی ونک

سایر اطلاعات ونک و سایر محله های تهران

امیدواریم اطلاعاتی که در خصوص تاریخچه و جغرافیا و همچنین وجه تسمیه محله ونک در شمال شرقی تهران در اختیار شما قرار گرفت به شما کمک کند تا شناخت بهتری از محدوده ونک در تهران به دست آورده باشید در سایر صفحات و مطالب این وب سایت به معرفی سایر محله ها و منطقه های تهران و ویژگی های جغرافیایی و تاریخی هر کدام به صورت مختصر و مفید اشاره خواهیم کرد.

همچنین سعی می‌کنیم تا با معرفی اصناف و فعالیت های مختلف فرهنگی اقتصادی اجتماعی و تفریحی در محله های مختلف تهران بانک اطلاعاتی مناسبی را در اختیار شهروندان محترم تهران قرار بدهیم به عنوان مثال در همین وب سایت می توانید اطلاعات مختلف گفته شده در محله ونک تهران را پیدا کنید.

 

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]


0 نظر »

No comments yet.

RSS برای نظرات بازتاب کنید

نظر بدهید